Vad är Inbound Marketing?

Inbound marketing eller inkommande marknadsföring handlar om att skapa och dela innehåll med potentiella kunder, nuvarande kunder, leverantörer, media och branschkollegor. Genom att publicera eller skicka specifikt riktat och utformat innehåll får du dem att bli en återkommande besökare eller köpare.

Inkommande marknadsföring

Sedan introduktionen 2006 har Inbound Marketing blivit den mest effektiva marknadsföringsmetoden för att locka och skaffa potentiella kunder på nätet. Inbound Marketing fokuserar på att skapa kvalitet och relevant innehåll som drar in dina målgrupper mot ditt företag, produkter och tjänster.

Inkommande marknadsföring handlar om att dra in relevanta personer när de redan aktivt söker efter svar eller lösningar.

Vikten av Inbound Marketing

Det råder ingen tvekan bland marknadsförare om att Inbound Marketing växer snabbt i betydelse. Den digitala världen förändras ständigt och konsumenterna blir svårare att nå genom  reklamdjungeln. Därför har Inbound Marketing blivit det mest effektiva sättet att nå din målgrupp där de tillbringar sin tid – på nätet.

Varför Inbound Marketing?

Inkommande marknadsföring hjälper dig att arbeta smartare med dina pengar än traditionellt utgående marknadsföring. Det spelar ingen roll om ditt företag är stort eller litet. Inbound marketing är mycket effektivare när det gäller att öka hemsidetrafiken, försäljningen, leads och kundlojalitet.

Inboundmetoden:

Rikta din marknadsföring med dina potentiella kunders intressen. Börja attrahera, konvertera och stänga affärerna men samtidigt få kunderna att stödja dig.

Med Inbound Marketing Metoden är följande de stegen som kunderna brukar ta när de startar en relation med ett företag:

Attrahera

Det första steget är att attrahera nya köpare till ditt varumärke och locka dem att besöka din hemsida. Men hur gör du för att locka nya besökare?

Gå igenom ditt varumärke. Är det modernt? Riktas den mot din målgrupp? Lockar du målgruppen som du riktar dig mot?

Är er hemsida lätt att hitta och navigera? Är informationen på din hemsida lätt att förstå? Är dina tjänster eller produkter tydliga? Annars bör marknadsföringsbudskapet justeras för bättre kommunikation med kunderna och för att förbättra deras användarupplevelse. Eller så kanske ni upptäcker att ni måste börja om från början och bygga en ny hemsida.

Konvertera

När du har lockat intresserade och potentiella kunder till din hemsida är nästa steg att konvertera. Att konvertera prospects till leads är avgörande för att uppnå en hållbar försäljningstillväxt. Fyll din hemsida med nyttig och relevant innehåll som besökarna kan interagera och engagera med.

Målet är att skapa ett samtal mellan dig och kunden som leder till ett köp de inte kan missa. Om du erbjuder dem gratis tips, dokument, mallar eller checklistor är de mer villiga att köpa. Genom att stimulera ett interaktivt beteende, kommer antalet leads att öka, men även dina chanser att avsluta affärerna.

Stänga

Du har vårdat dina leads och kunder har interagerat med ditt innehåll. Hur gör du det enklast för dem att så enkelt som möjligt göra sina köp?

En rekommendation är att använda dig av ”Marketing Automation” för att konvertera leads till betalande kunder. Marketing Automation fördjupar kommunikationen och ökar möjligheterna till att stänga försäljningen.

Ett CRM hjälper till att analysera de bästa möjligheterna, och utesluter dubbla insatser bland försäljnings- och marknadsföringspersonal.

Uppmuntra

Håll kunderna nöjda med en ständigt pågående kundservice. Bara för att produkterna eller tjänsterna har levererats så betyder det inte att relationen över.

Slutmålet är att kunderna ska bli era sponsorer och stödja er verksamhet. Erbjud dem utvalda rabatter på framtida köp, och specifika undersökningar för att generera merförsäljning. Vänd era kunder till att bli era ambassadörer. Uppmuntra dem att sprida ordet vidare om sina positiva erfarenheter, som i sin tur leder till nya kunder.

Uppmana kunderna att gilla och dela vidare på sociala medier. Uppmana dem att ge omdömen för att stärka ert varumärke och pålitlighet. Det kan inte bli bättra än så.