Hur stor del av din framgång beror på kvaliteten på din hemsida i form av webbdesign och webbutveckling? Vikten av en användarvänlig webbdesign kan inte betonas tillräckligt. Du kan inte kamma hem vinsten om du inte fokuserar på bra webbdesign och användbarhet.

Under åren har reglerna för webbdesign och webbutveckling förändrats avsevärt. Hemsidor som inte följer nya trender gällande webbdesign och webbutveckling kommer att få svårt att få besökarna att stanna länge. Det kan även påverka försäljningen av en produkt eller tjänst.

Här är de vanligaste misstagen vid webbdesign och webbutveckling som du inte har råd att begå om du vill lyckas.

Svårnavigerad design

En av de mest vanliga misstagen är att skapa en hemsida som är svår att navigera. Du måste hålla hemsidans layout enkel och lätt att navigera – punkt slut. Du ska inte göra det svårt för besökarna att få nödvändig information om en produkt eller tjänster.

När man utformar en hemsida är det viktigt att tänka som en besökare. Att skapa en hemsida från din målgrupps perspektiv kommer att hjälpa dig att undvika fallgropar. Den ska ha tydlig uppmaning till handling och synlig kontaktinformation. Detta kommer att säkerställa att dina besökare inte överger din hemsida efter en kort stund. Det finns massor av plugins på marknaden för att göra hemsidans navigering estetiskt tilltalande. Du kan också anlita oss för att göra ditt arbete enklare.

Svårlästa typsnitt

Att använda typsnitt som är svåra att läsa är de vanligaste misstagen vid webbdesign och webbutveckling. Förr i tiden var standardstorleken för typsnitt på webben 12px. Men folk hade mindre skärmar då, så det var inte ett problem. Men med tiden så började folk använda större skärmar där 12px teckenstorlek verkade alltför litet.

De flesta människor idag använder monitorer som är över 24 tum i storlek. För att öka läsbarheten på din hemsida, måste du välja en större teckenstorlek. Detta kommer att säkerställa den bästa användarupplevelsen när du besöker hemsidan. Observera också att olika typsnitt har olika storlekar. Du måste ha detta i åtanke när du väljer ett typsnitt för din hemsida.

Att inte mobilanpassa hemsidan

Att inte göra hemsidan responsiv är en av de vanligaste misstagen vid webbdesign och webbutveckling. Den mobila internetanvändningen har skjutit i höjden och fortsätter så. Den senaste statistiken visar att 50% har använt sina smartphones för att ansluta till Internet. Detta har inte gått förbi obemärkt av Google.

Pga den ökande användningen av mobila enheter har Googles kriterier uppmuntrat företag att göra sina hemsidor responsiva. Det har i sin tur att ökat deras placering hos sökmotorerna. Vill du tjäna pengar på din verksamhet, måste du ta hänsyn till mobila användare när du utformar din hemsida.

Webbdesign eller innehåll?

Den främsta orsaken till att de flesta människor besöker din hemsida är för att få information. En bra webbdesign är viktigt, men innehållet är kung. Därför måste du designa din hemsida baserat på innehållet, inte tvärtom.

Teckensnitt med låg kontrast

Att använda teckensnitt med låg kontrast är en av de vanligaste misstagen vid webbdesign och webbutveckling. Låg kontrast innebär ett ljust typsnitt med en ljus bakgrund eller ett mörkt teckensnitt med en mörk bakgrundsfärg. Detta blir svårläst för dina besökare. För att förbättra läsbarheten på hemsidan, måste du använda teckensnitt med hög kontrast. Använd ett ljust teckensnitt om bakgrundsbilden är mörk, och ett mörkt typsnitt om bakgrundsbilden är ljus för bästa läsbarhet.

Inte optimera hemsidan för snabbhet

Att ladda en hemsida med alltför mycket grafik gör den långsam. Det påverkar både användarupplevelsen och sökmotorplaceringen. Vinn över kunderna och sökmotorerna på din sida genom att undvika att överbelasta hemsidan. Alltför mycket grafik som tar för lång tid att ladda ökar även avvisningsfrekvensen.

Inte visa upp produkten eller tjänsten

Kunder besöker din hemsida för att köpa en produkt eller tjänst. Du får inte sätta innehållet före dina produkter eller tjänster. Webbdesignen bör då fokusera på att lyfta fram produkter eller tjänster som erbjuds på hemsidan. Ytterligare relevant och relaterat innehåll ska visas om användaren klickar på “Läs mer” eller går till bloggen på hemsidan. Kom ihåg, din produkt eller tjänst är den största attraktionen på din hemsida och du måste behandla den som sådan.