Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring eller content marketing är inte så svårt att förstå och framgångsrik innehållsmarknadsföring utvecklas ständigt med nuvarande trender. Vilka trender som kommer att stanna kvar och vilka som kommer att försvinna är två frågor som varje marknadsförare bör tänka på.

Här är några tips som kan få fart på dina affärer.

Innehåll

Innehållet är mer än bara din blogg eller inlägg på sociala medier. Innehållet är allt du publicerar som påverkar besökarnas beteende. Det kan vara visuellt och verbalt, där det förstnämnda blir större och större för varje dag. Video, bilder, grafik, ordval och “känsla” för innehållet kommer att vara och är drivkraften bakom strategierna för innehållsmarknadsföring. Du bör även se till att innehållet alltid är aktuellt enligt den nya standard som råder.

Video

Mer än hälften av alla internetsurfare anser att företag vars hemsidor har videoinnehåll upplevs som mer trovärdiga. Majoriteten anser att video visar en positiv bild av ett företag, och är i allmänhet mycket mer engagerade än bloggar, artiklar och annat skriftligt material. Denna insikt uppmuntrar en övergång från det skriftliga till mer engagerande videoinnehåll, där de unga är de som lockas mest av video för att få sin information.

Framgångsrika PR-videon bör vara korta, precisa och värdefulla för att få besökarna att klicka och spela upp.

Sociala kanaler

Snapchat erbjuder aktuell information i realtid och gör det på ett personligt och visuellt tilltalande sätt. Unga människor föredrar Snapchat för sitt exklusiva och lättsmälta innehåll, men så gör även många företag. Politiker använder kanalen för att nå fram till väljarna och så bör även du om du vill hålla dig på topp. Det är snabbt, effektivt och en trend som är här för att stanna.

Interaktivt innehåll

Innehåll som användare kan interagera med, t ex frågesport, kortare enkäter och tävlingar kommer alltid att vinna över statiska inlägg.

Interaktiv infografik som expanderar och drar ihop sig tillåter besökarna att skapa sin egen uppfattning. Det kan vara ett kraftfullt verktyg för marknadsföring med tanke på att människor lättare kommer ihåg vad de ser och upplever.

Användargenererat innehåll

Så som marknadsföringen utvecklas, håll utkik efter trender vad gäller användargenererat innehåll. Företag har börjat att inse att konsumenterna ofta gör ett bättre jobb på att marknadsföra sina produkter än vad de gör. Vanliga människor uppfattas som mer trovärdiga och är därför mer övertygande informationskällor.

Utveckling

Trender kommer och går, och en del kommer att bli standard så som sociala kanaler har blivit. Ett råd är att hålla fast vid företagets mål och fokusera på att skapa innehåll av värde på de kanaler som speglar ditt varumärkes personlighet. Använd sedan samma grundläggande delar av innehållet på övriga platser, men framför allt det som känns rätt för ditt varumärke. Engagera och hitta en samarbetspartner du kan lita på och hjälpa dig med din digitala strategi där du vågar prova något nytt i dina marknadsföringskampanjer.