Vad är sökmotormarknadsföring?

Det som ursprungligen kallades för sökmotormarknadsföring, har nu fått den kortare frasen sökmarknadsföring (SM) och är numera samlingsbegreppet för SEO och SEM.
Den längre frasen sökmotormarknadsföring – eller SEM som står för Search Engine Marketing – används nu vanligtvis för att beskriva betalda marknadsaktiviteter.

SEO: Genererar trafik organiskt
SEM: Genererar trafik genom betald annonsering

Idag använder människor sökmotorer för att leta efter alla slags företag och tjänster. Sökmotormarknadsföring gör företagen synliga för kunder som är beredda att köpa. För att nå dessa potentiella kunder, har vissa företag redan använt sig av Google Adwords eller Yahoo’s motsvarighet. De har gjort det på egen hand eller så har de har anställt någon att göra det. Sedan finns det andra som överväger sökmarknadsföring för första gången.

Sökmotormarknadsföring (SEM) eller pay-per-click annonsering (PPC) är en kostnadseffektiv annonslösning. Du får möjlighet att snabbt nå dina potentiella kunder när de söker efter produkter och tjänster på nätet. Bra SEM leder till mer trafik, konverteringar och försäljning på din hemsida.

När besökarna kommer till din hemsida genom SEM, så är det bara inledningen på deras köpresa. Innehållet, interaktionen och deras totala användarupplevelse är varumärkesberoende som i sin tur påverkar konverteringsgraden.

Varför fungerar Sökmotormarknadsföring?

Oavsett om det är ett nytt eller gammalt företag med nya koncept så ger SEM ditt företag en konkurrensfördel. Detta genom att sätta ditt varumärke över konkurrenternas i sökresultaten. Sökmotormarknadsföring ger ditt varumärke en fördel och omedelbart varumärkesvärde. Tillsammans med SEO är det ett uppsving ditt företag behöver för att sticka ut från mängden.

En bra kampanjchef kommer att använda sin erfarenhet och avancerad data för att säkerställa att bud är optimerade. Men även att annonser och landningssidor är effektiva och, viktigast av allt, att leads uppstår.

Du betalar för resultat

Du anger din dagliga annonseringsbudget och kostnaden dras endast av när potentiella kunder klickar på din annons och besöker din hemsida. Spendera så mycket eller så lite som du vill och spåra vilka annonser som producerar resultat.

Få exponering genom att:

  • Utveckla en övergripande strategi för att ge en låg kostnad och hög avkastning på din investering
  • Identifiera din målgrupp genom konkurrensanalys
  • Ta fram en rätt blandning av konkurrenskraftiga sökord
  • Exkludera sökord och fraser
  • Rikta in dina annonser till specifika geografiska områden
  • Rikta in dina annonser till en viss tid på dagen
  • Skapa en omvandlingsspårning för att övervaka inkomster på kampanjen, annonsgrupp, adress och sökordsnivå
  • Justera budgivningen genom kostnadsjustering per klickfrekvens och dagliga budgetar
  • Löpande övervaka kampanjen så att du maximerar avkastningen på investeringen (ROI)

Sökmotormarknadsföringskampanjer med sin maximala exponering till en minimal kostnad har visat sig mycket effektivt för alla slags företag och budgetar.

Fördelar:

  • Ökar snabbt webbtrafiken till din hemsida
  • Genererar leads på nätet
  • Skapar varumärkeskännedom

Nackdelar

Google får 90% av sina intäkter genom annonser på nätet, medan mobilannonser utgör 75% av Facebooks annonsinkomster. Det är stora affärer som hotas av så kallade Ad Blockers eller reklamspärrar som används av ca 150 miljoner människor. Dessa gör att användare av t ex Google’ s söktjänst inte ser all sponsrad reklam.
Men som ett resultat av dessa blockeringsprogram, har många annonsörer vänt sig till något som kallas ”nativeannonsering”. Nativereklam kan inte blockeras och de 2 största sociala kanalerna i världen som använder nativeflöden är Facebook och Twitter.

Framtiden

Att investera i personliga och kundinriktade strategier är framtiden. Att omfamna kundernas förskjutning mot det sociala kommer att bana vägen för en spännande framtid inom sökmarknadsföring. Få ett försprång i denna utveckling genom att förbättra ert arbete mot bättre kundupplevelse genom optimal sökmarknadsföring. Informationen finns där ute. Det är upp till företagen att se till och försöka att möta kundernas behov.