Marketing Automation – fördelar och möjligheter

Vad är marketing automation?

Marketing automation eller marknadsföringsautomatisering är ett fantastiskt marknadsföringsverktyg. Det gör det möjligt för mindre företag att utföra stora och framgångsrika kampanjer på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. Marketing automation gör det också möjligt för större företag att få mycket personligare kontakt med sina kunder.

Marketing automation handlar om att automatisera marknadsföringsprocesser som kundsegmentering, dataintegration och kampanjhantering. Marknadsföringsautomatisering skapar nya intäkter för företag med fokus på god kundvård. Det handlar om att effektivisera och förenkla några av de mest tidskrävande delarna vad gäller marknadsföring och försäljning. Innan ni skaffar ett sådant verktyg behöver ni ha stenkoll på vad ni vill åstadkomma och vad målen är. Det krävs självklart investeringar för att implementera detta system och alla företag är inte lika villiga att satsa.

Här följer några fördelar och möjligheter:

Schemaläggning

Du kan skapa flera kampanjer och inlägg i förväg och schemalägga dem för ett senare datum. Skapa inlägg för Facebook och LinkedIn för en hel månad i förväg och ställ in så att det publiceras utspritt.

Nå individuella och specifika kunder

Nå alla dina unika kunder genom automatisk segmentering baserat på deras behov och önskemål. Skicka automatiska och specifika meddelanden, kampanjer och erbjudanden till utvalda kunder. Genom den automatiska segmenteringen får kunderna meddelanden som är relevanta för deras individuella behov.

Personaleffektivitet

Med marketing automation är det möjligt för bara en person att utföra alla kampanjer och få kontakt med fler potentiella kunder. Manuell hantering däremot ökar risken för den mänskliga faktorn och ger inte samma möjligheter.

Detaljerade rapporter

Håll reda på varje e-postkampanj, Facebook-inlägg eller meddelande med automatiskt genererade och detaljerade rapporter. Automatiskt framställd och organiserad statistik från dina kampanjer gör det enkelt att granska, analysera och optimera nutida och framtida kampanjer.

Spara pengar

Om du har ett litet företag med liten budget, kan marketing automation vara en perfekt lösning. Din begränsade personal behöver inte lägga ned så mycket tid och ansträngning på att skapa, publicera och samla in data. Systemet gör det möjligt att göra det mesta på egen hand.

Användarvänligt

Marketing automation är enkelt även för människor som inte är tekniskt begåvade. Det krävs inte någon större erfarenhet av kodning eller design för att skapa framgångsrika kampanjer. De flesta lösningar på marknaden erbjuder färdiga mallar, lättanvänd ordbehandling och guider för att skapa, publicera och analysera.

Förenklad kundvård

Du behöver inte längre manuellt följa upp varje potentiell kund, som annars kan vara tidskrävande. En automatiserad lösning kan redan från start hjälpa dig att nå ut till en ny möjlig kund. En kund kan automatiskt bemötas vid t ex registrering av ett nyhetsbrev på din hemsida. Utöver ett välkomst och bekräftelsemeddelande kan man även erbjuda en rabattkupong till nya kunder.

Kundprofiler

Samla in mer användbara och detaljerade kundprofiler utifrån kundernas inköp, e-postöppningar och svar samt utvalda inställningar mm. Nå ut till varje kund på ett mycket effektivare och individuellt sätt samt följ upp med kortare enkäter.

Marketing Automation erbjuder företag detaljerade kundprofiler och bättre hanteringsmöjligheter. Framgångsrika kundförvärv, konverteringar och bra kundvård är resultat av en helhetsstrategi. En heltäckande marknadsstrategi är något som de flesta marketing automation lösningar stödjer.

2016-10-23T12:01:39+00:00 2016-09-15|Marknadsföring|